Wielu z nas bezskutecznie próbuje skończyć z paleniem. Nałóg jednak nie daje za wygraną. Znajdźmy zatem nasz własny powód, by z nim raz na zawsze wygrać! Aby zmotywować się do tego, potrzebujemy naprawdę silnego, osobistego powodu. Może to być ochrona rodziny przed biernym paleniem. Lub zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka płuc czy choroby serca. A może pragniemy wyglądać i czuć się młodziej. Wybierz przyczynę, która jest wystarczająco silna, aby zwyciężyć nad chęcią zapalenia. Jeśli chcemy zrobić coś takiego, jak rzucić palenie – domowe sposoby, i nie tylko, okażą się naszymi sprzymierzeńcami.
Palenie jest uzależnieniem. To nasz mózg jest uzależniony od nikotyny. Zapytaj swojego lekarza o wszystkie metody, które pomogą przy rzuceniu palenia, poproś o porady i leki. Dzięki temu będziesz gotowy na dzień, w którym ostatecznie zdecydujesz się rzucić.
Kiedy przestaniesz palić, brak nikotyny może wywoływać bóle głowy i wpływać na Twój nastrój. To może spowodować, że zechcesz… zapalić. Badania wykazują, że guma nikotynowa, pastylki do ssania i plastry poprawiają Twoje szanse powodzenia, gdy jesteś na drodze do rzucenia palenia. Leki natomiast mogą łagodzić objawy odstawienia, takie jak depresja lub problemy z koncentracją.
Poinformuj swoich znajomych, rodzinę i inne osoby, z którymi jesteś blisko, że próbujesz rzucić palenie. Mogą oni zachęcić cię do kontynuowania tego trudnego wyzwania, zwłaszcza gdy masz ochotę zapalić. Możesz także dołączyć do grupy wsparcia lub porozmawiać z doradcą. Terapia behawioralna to rodzaj poradnictwa, który pomaga zidentyfikować i trzymać się strategii rzucenia palenia. Już kilka sesji może pomóc.
Jednym z powodów, dla których ludzie palą, jest to, że nikotyna pomaga im się odstresować. Będziesz więc potrzebować nowych sposobów na relaks. Istnieje wiele sposobów na odstresowanie się. Możesz ćwiczyć, tańczyć do ulubionej muzyki, spotkać się z przyjaciółmi, zafundować sobie masaż lub poświęcić czas na swoje hobby. Staraj się unikać stresujących sytuacji w ciągu pierwszych kilku tygodni po rzuceniu palenia.
Unikaj również alkoholu i innych używek. Kiedy pijesz, trudniej jest Ci trzymać się postanowienia o niepaleniu. Spróbuj więc ograniczyć także alkohol, jeśli rzucasz palenie. Podobnie, jeśli często palisz, gdy pijesz kawę, zamień ją na kilka tygodni na herbatę. Jeśli zwykle palisz po posiłku, znajdź sobie coś innego do zrobienia, np. umycie zębów, spacerowanie, wysyłanie SMS-ów do przyjaciela lub żucie gumy.
Gdy już wypalisz swojego ostatniego papierosa, wyrzuć wszystkie popielniczki i zapalniczki. Wypierz odzież, która pachnie dymem, wyczyścić dywany, draperie. Użyj odświeżaczy powietrza, aby pozbyć się tego znajomego zapachu. Jeśli palisz w samochodzie, posprzątaj również w nim. Nie chcesz przecież widzieć ani wąchać niczego, co przypomina Ci palenie, prawda?
Wiele osób próbuje kilka razy rzucić papierosy, zanim uda im się z nimi skończyć na dobre. Jeśli zdecydujesz się na dymka, nie rezygnuj ze swojego postanowienia. Zamiast tego zastanów się, co doprowadziło do twojego nawrotu: emocje lub otoczenie, w którym byłeś? Wykorzystaj to jako okazję do zwiększenia swojego zaangażowania w rzucenie palenia.
Ruszaj się, koniecznie! Bycie aktywnym może znacznie ograniczyć Twój apetyt na nikotynę i złagodzić niektóre objawy jej odstawienia. Jeśli chcesz sięgnąć po papierosa, zamiast tego załóż rolki lub buty do joggingu. Nawet lekkie aktywności, takie jak chodzenie z psem na spacer lub pielenie chwastów w ogrodzie, pomagają. Spalone kalorie zapobiegną również przybieraniu na wadze po rzuceniu palenia.
Jedz owoce i warzywa. Nie próbuj stosować diety, gdy rezygnujesz z papierosów. Zbyt dużo ograniczeń może łatwo doprowadzić do Twojego wybuchu. Zamiast tego staraj się jeść więcej owoców, warzyw, pełnych ziaren i chudego białka. Są dobre dla Twojego organizmu, zwłaszcza teraz.
Wybierz dla siebie nagrodę. Oprócz wszystkich korzyści zdrowotnych, jednym z bonusów rezygnacji z papierosów są pieniądze, które zaoszczędzisz. Istnieją kalkulatory online, które obliczą, o ile bogatszy się staniesz. Nagradzaj siebie, wydając część z nich na coś, co sprawia Ci przyjemność.
Pamiętaj też, że czas działa na Twoją korzyść. Gdy tylko rzucisz palenie, zaczynasz otrzymywać natychmiastowe korzyści zdrowotne. Po 20 minutach tętno wraca do normy. W ciągu jednego dnia poziom tlenku węgla we krwi również wraca na swoje miejsce. W ciągu 2-3 tygodni zaczniesz zmniejszać szanse na zawał serca. Na dłuższą metę obniżysz także ryzyko zachorowania na raka płuc i inne nowotwory.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here